PhD students XXXIX Ciclo

PhD studentsTutorCo-tutor
Arianna BienatiGabriele Pallotti
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Jennifer-Carmen Frey
(Eurac Research)
Erica BiaginiChiara Bertolini 
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Alison Clark
(University of South-Eastern Norway)
Laura BerniDaniel Wilson
(University of Oxford)
Stefania BettuzziLiliana Silva
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Zini Andrea
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Francesco CagninCarla Bagnoli
(Unimore, Accademia Nazionale dei Lincei)
Federica Malfatti
(Universität Innsbruck)
Rossella FalcianiAntonio Gariboldi
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Antonella Pugnaghi
(Università di Modena e Reggio Emilia) 

Paola Damiani
(Università di Modena e Reggio Emilia) 
Lisa May Moulton GoddardMara Krechevsky
(Harvard Project Zero)
Benedetta MelloniCarola Suarez-Orozco
(Harvard)
Leticia Munhoz VellozoAline Sommerhalder
(Universidade Federal de São Carlos)

Antonio Gariboldi
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Sergio PassananteFranca Zuccoli
(Università di Milano-Bicocca)
Francesca Ervas
(Università di Cagliari)

Raquel Barata
(Lisbon Botanical Garden)
Davide PerrottaGabriele Pallotti
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Hamed YaghmaeianReza Sheikh
(University of Tehran)
Roberta Mineo
(Università di Modena e Reggio Emilia)

PhD students XXXVIII Ciclo

PhD studentsTutorCo-tutor
Letizia CapelliChiara Bertolini
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Francesco CarloniAndrea Rapini
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Eloise Drure Majlinda Gjelaj
(University of Prishtina)
Cristian Fabbi
(Presidente di Reggio Children SRL)
Annalisa LiuzziIngrid Pustijanac
(Università degli studi di Pavia)
Carla Cuomo
(Università di Bologna)
Chiara MuzziAntonio Gariboldi
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Beate Christine Weyland
(Università di Bolzano)
Susanna Stagnini Annamaria Contini
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Andrea Tinterri
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Matilde Teggi
Ilaria Filograsso
(Università degli studi “Gabriele d’Annunzio” Chieti-Pescara)
James Bradburne
(Accademia di Brera)

PhD students XXXVII Ciclo

PhD studentsTutorCo-tutorTitolo tesi
Kayina AbudurexitiLaura Franchin
(Università degli Studi di Trento)
Massimo Stella
(Università degli Studi di Trento)
Investigation of character strengths in early childhood
Fatimah AlyamiAli Ashour Al-Jaffar
(College of Education Kuniv)
On Becoming A Better Ateliersta: An Autoethnographic Inquiry
Rosa BuonannoMonica Guerra
(Università degli Studi di Milano-Bicocca)
Beate Christine Weyland
(Università di Bolzano)
Un ecosistema in classe. L’ambiente come co-costruttore di dialogo tra natura e cultura
Jennifer CoeErik Fooladi
(Volda University College)
Paola Cavazzoni
(Reggio Children e Pause)
Broadening the debate around the culture of taste and food education: investigating Reggio Approach food ateliers
Francesca D’AlessandrisAnnamaria Contini
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Massimiliano Tarozzi
(Università di Bologna)
Children and the Infinity. A Phenomenological-Grounded Research on the Sublime in Learning Processes and Pre-School Education
Eloisa Di RoccoVeronica Pacini Ketchabaw (University of Western Ontario)Roberta Mineo (Università di Modena e Reggio Emilia)Verso un modello di educazione alla sostenibilità: analisi comparativa di alcune esperienze educative
Marco IoriMaria Chiara Michelini
(Università degli Studi di Urbino)
Lavinia Bianchi
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Riflettere insieme sui valori: una global competence indispensabile
Piera MarescaPaola Dusi
(Università degli studi di Verona)
Non uno di meno: la costruzione di una rinnovata corresponsabilità scuola-famiglia nella scuola primaria quale strumento di contrasto alla povertà educativa. Un dialogo a due voci verso la progettazione di una Nuova Carta dei Diritti e dei Doveri della comunità educante
Frashia NdunguLaura Sigad
(Oranim College of Education)
Roberta Mineo
(Università di Modena e Reggio Emilia)
Exploring the Experiences of Young Carers in Murang’a County

PhD students XXXVI Ciclo

PhD studentsTutorco-tutorTitolo tesi
Camilla CantadoriLaia Mogas-Soldevila (University of Pennsylvania)Giulio Ceppi (Politecnico di Milano)
Fiorenzo Omenetto (University of Tufts)
Ambienti di apprendimento viventi: un’educazione permanente per un futuro sostenibile
Marcella ColacinoAntonia Liguori (Teesside University)James Bradburne (Accademia di Brera)La valutazione dell’ Inclusione
museale come educazione
alla complessità
Valeria FarinacciJames Bradburne (Accademia di Brera)Elisa Perego (Università degli studi di Trieste)L’impatto della ritraduzione sull’interazione museale. I risultati della Pinacoteca di Brera.
Werther GianniniAlessandro Bortolotti (Università di Bologna)Mike Brown (Auckland University of Technology)Adventurers’ adventures as a spark to resume experiential
activities in places where human activities are sustainable and in defense of biodiversity.
Agathe Francine GilletLia Karsten (University of Amsterdam)L’influenza delle pratiche genitoriali in Francia e in Italia sulla mobilità indipendente dei bambini (CIM) e i suoi effetti sulla conoscenza del luogo
Massimiliano MassimelliSamuel Ronfard (University of Toronto)Paul Harris (Harvard University)The Role of the Reggio Emilia
Educational Experience in Children’s Thinking about
Learning
Cristiana PrestianniAnnamaria Contini (Università di Modena e Reggio Emilia) Luisa Zecca (Università degli Studi di Milano-Bicocca)Creativity and aesthetic experience.
Crossings from the Reggio Emilia Approach to the Widespread School for New
learning/teaching.
Faustino RizzoPaola Milani (Università di Padova)Marcelle Padovanì (giornalista)Challenges and perspectives in the protection of the rights
of children in mafia contexts.
Giulia TucciLuca Aversano (Università di Roma Tre)Mauro Casadei Turroni Monti (Università di Modena e Reggio Emilia)Il Liceo Musicale nella filiera formativa: Identità storica, nodi, prospettive
Esther Miriam Van Der Walt Gayle Letherby (University of Plymouth)On being a parent: a social construction

PhD students XXXV Ciclo

DottorandiTutorCo-tutorTitolo tesi
Enrico BarbettiJames Bradburne (Pinacoteca di Brera)Federico Montanari (Università di Modena e Reggio Emilia)Sociosemiotics and visual arts education. Between the training of
practitioners and the description of meaning.
Pierina Giovanna BertoglioAnnamaria Contini (Università di Modena e Reggio Emilia)Franca Zuccoli (Università degli Studi di Milano-Bicocca)Tools and opportunities for the development of imaginative thinking, disciplinary knowledge, and active citizenship skills.
Daniela CasertaLianne Hoogeveen (University of Radboud)Marina Santi
(Università di Padova)
Eleonora Zorzi (Università di Padova)
Giftedness: Making Room in the Italian Classroom.
Barbara DonniciMitchel Resnick  (MIT Media Lab Boston)Matteo Rinaldini (Università di Modena e Reggio Emilia)A playful approach to learning in education. How and when do educators shift their ways of thinking about learning.
Annamaria GentileRoberta Cardarello (Università di Modena e Reggio Emilia)Chiara Bertolini (Università di Modena e Reggio Emilia)Learning to learn in childhood: an exploratory research on the conceptions and educational practices oh preschool teachers in Italy.
Carmela GesmundoSusanna Pietralunga  (Università di Modena e Reggio Emilia)Antonio Gariboldi (Università di Modena e Reggio Emilia)How to design, within the prison, suitable environments to support the quality of encounters between incarcerated parents and children.
Sofya KomarovaFranca Garzotto (Politecnico di Milano)        Roberta Mineo (Università di Modena e Reggio Emilia)Smart Multisensory Environment fostering diverse children’s well-being.
Laura LandiChiara Bertolini (Università di Modena e Reggio Emilia)Rita Bertozzi (Università di Modena e Reggio Emilia)
Mauro Bonaretti (comune di Reggio Emilia)
Supporting innovation in evaluation to change teaching methods.
Deborah SteelCarla Rinaldi (presidente di Fondazione Reggio Children)Harold Valdemar Göthson  (Reggio Emilia Institutet)The Reggio Emilia Approach and the inclusion of the superdiverse child.