2024
Dottorando (Cognome, Nome) | Titolo | Riferimento |
Bienati, Arianna; Ferrato, Elena | Perché a volte usiamo il maschile al posto del femminile nei nomi di professione? | Link |
Buonanno, Rosa | ʺEthnobotanical spaceʺ: plants as a link between nature and culture. Teaching Beyond the Curriculum. AMPS PROCEEDINGS SERIES 36,45-53. | Link |
Buonanno, Rosa | L’ambiente di apprendimento nella scuola. Le piante come ponte tra natura e cultura | Link |
Buonanno, Rosa; Beate, Weyland | Forgetting Green Biographies: Memories and Relationship With Plants in a Primary School | Link |
Buonanno, Rosa; Massimelli, Massimiliano | A Great Living Organism: A Green Thread in the Pedagogy of Listening | Link |
Buonanno, Rosa; Sofia, Paoli, Elèna | Learning through play! Playful learning and creative coding. | Link |
Cantadori, Camilla; Yulita, Sharlene; Mogas, Soldevila, Laia | Early Eco Literacy For Regenerative Future | Link |
Coe, Jennifer | The states of taste: primary and secondary school students’ and teachers’ ideas on food ateliers from a Reggio Emilia perspective | Link |
Coe, Jennifer; Manera, Lorenzo; Fooladi, Erik | Exploring the senses of taste with young children: Multisensory discoveries of food | Link |
Iori, Marco | Educare alla cittadinanza attiva e globale | Link |
Tucci, Giulia | L’ottica professionalizzante del liceo musicale tra scuola e AFAM | Link |
2023
Dottorando (Cognome, Nome) | Titolo | Riferimento |
Bienati, Arianna; Bresolin, Paolo | Between order and disorder: an ecological view of lexical complexity measures | Link |
Bertolini, Chiara; Campanini Riccardo; Capelli, Letizia; Landi, Laura; Pelliciari, Chiara; Scipione, Lucia; Vezzani, Agnese | Dalla scuola al museo: spunti di riflessione per una didattica per competenze. | Link |
D’Alessandris, Francesca | Children, Time and the Sublime. New Perspectives in Educational Aesthetics | Link |
D’Alessandris, Francesca | Autonomy as a Task for Education. Hermeneutics and Pragmatism in Dialogue | Link |
Dondi, Claudio; Bertolini, Chiara; Gentile, Annamaria; Landi, Laura; Scipione, Lucia; Ferretti, Giada; Capelli, Letizia | Analytical report of good practices and intervention models for teacher training. | Link |
Gentile, Annamaria | L’imparare a imparare nella scuola dell’infanzia italiana. Un’esplorazione con le insegnanti. | Link |
Iori, Marco | Valorizzare l’insegnamento attraverso l’attitudine etica dell’insegnante | Link |
Iori, Marco | Promuovere il merito: la competenza etica dell’insegnante per contrastare la povertà educativa | Link |
Komarova, Sofya; Ndungu, Frashia; Gavazzoli, Alessia; Mineo, Roberta | Group dynamics and creativity: a research with young adults in Reggio Emilia, Italy | Link |
Maresca, Piera | Aprire le porte: rilanciare la corresponsabilità educativa nella scuola primaria quale possibile antidoto alla povertà educativa ispirandosi al Reggio Emilia Approach. | Link |
Ndungu, Frashia; Mineo, Roberta | Mental Health Professionals’ Tendencies towards Seeking Personal Therapy | Link |
Scipione, Lucia; Gentile, Annamaria; Vezzani, Agnese; Bertoglio, Pierina Giovanna | Apprendere ad Apprendere: formare i futuri insegnanti. | Link |
Teggi, Matilde | Corpo-soggetto, corpo-ibridato e corpo-immagine. Tra Body Art, Post-Human Art e intelligenza artificiale. | Link |
2022
Dottorando (Cognome, Nome) | Titolo | Riferimento |
Bertolini, Chiara; Gentile, Annamaria; Landi, Laura; Scipioni, Lucia | Formare i docenti all’inclusione: analisi di buone pratiche europee. | Link |
D’Alessandris, Francesca | Un pensiero in festa. Le metafore visive nei processi di apprendimento dei bambini. Intervista a Annamaria Contini | Link |
Farinacci, Valeria; Prestianni, Cristiana | Art as experience di John Dewey ed il Reggio Emilia Approach. Prospettive filosofico-pedagogiche a confronto. | Link |
Gentile, Annamaria | Book Review of Stringher, C (2021). Apprendere ad apprendere in prospettiva socioculturale. Rappresentazioni dei docenti in sei Paesi. | Link |
Gentile, Annamaria | L’imparare a imparare nelle parole delle insegnanti della scuola dell’infanzia. | Link |
Gentile, Annamaria | L’imparare a imparare nella scuola dell’infanzia italiana. Un’esplorazione con le insegnanti. | Link |
Iori, Marco | L’ambientamento al nido su tre giorni. Teorie, prassi e ricognizioni pedagogiche | Link |
Mineo, Roberta; Ndungu, Frashia | Teen Dating Violence among Italian High School Students: A Quantitative Study on Gender Differences | Link |
Tucci, Giulia; Massimelli, Massimiliano; Mineo, Roberta | Listening and documenting in the Reggio Approach | Link |
Vellozo, Leticia Munhoz | AMBIENTES NATURAIS E EDUCAÇÃO INFANTIL: EXPLORAR, SENTIR E RESSIGNIFICAR | Link |
Vellozo, Leticia Munhoz | BRINQUEDOS RECICLÁVEIS X BRINQUEDOS INDUSTRIALIZADOS: UMA ANÁLISE DAS BRINCADEIRAS INFANTIS | Link |
2021
Dottorando (Cognome, Nome) | Titolo | Riferimento |
Coe, Jennifer; Di Rocco, Eloisa; Donnici, Barbara; Manera, Lorenzo; et al. | Familiar digital: Creating Bonds at a distance | Link |
Coe, Jennifer; Di Rocco, Eloisa; et al. | Moving between the boundaries of physical and digital contexts: a case study about a shared project by a group of children | Link |